Produktmedia är ett kraftfullt verktyg som kan hjälpa företag att öka sin varumärkeskännedom och förbättra medarbetarengagemang. Genom att förstå vikten av produktmedia och implementera en välplanerad strategi kan organisationer skapa en positiv påverkan på både sina medarbetare, kunder och samarbetspartners.
När man tänker på produktmedia/profilprodukter tänker man allt som oftast på t-shirts, pennor och vattenflaskor. Men, världen av produktmedia är mycket bredare än så. Möjligheterna är näst intill oändliga.
Produkter som varumärkesspridare.
Produkterna fungerar som en konkret representation av företagets varumärke och oavsett om det är en tygväska eller powerbank fungerar produkterna som en vandrande reklam som sprider medvetenhet för ert varumärke var de än används.
Produkterna kan också fungera som konversationsstartare och skapa möjligheter att prata om sin arbetsplats eller organisationen man representerar. Det ökar inte bara varumärkeskännedomen utan förstärker också en känslan av gemenskap och samhörighet.
Produkter för att stärka medarbetarengagemanget.
Att ge medarbetare produktmedia främjar en känsla av uppskattning och tillhörighet. Denna känsla av tillhörighet kan leda till ett starkare engagemang för organisationen och en ökad arbetstillfredsställelse.
Psst. Visste du att undersökningar från HR Magazine visar på att företag som använder högkvalitativa profilprodukter i sin interna marknadsföring upplever en personalomsättning som är 37% lägre än branchgenomsnittet?
Planera din strategi.
Innan du dyker in i världen av produktmedia är det viktigt att planera. Börja med att definiera tydliga mål. Vad hoppas du på att uppnå? Ökad varumärkesnärvaro? Skapa en förstärkt känsla av tillhörighet? Båda?
Att tydligt definiera mål och planera strategin hjälper dig att bestämma vilka produkter, distributionskanaler och budskap du ska använda.
Välj rätt produkter.
När det gäller att välja produkter är det viktigt att överväga din målgrupp och deras preferenser. Det viktigaste är att säkerställa att produkterna är praktiska och användbara för mottagarna.
När produkterna har ett tydligt syfte ökas sannolikheten för att de ska användas regelbundet, det i sin tur leder både till ökad varumärkessynlighet och en nöjdare mottagare.
Överväg att samla in feedback från dina kollegor för att få insikt i deras preferenser!
Anpassa efter varumärkesidentitet.
Säkerställ att produkterna är i linje med er varumärkesidentitet. Kom ihåg att ditt varumärke är mer än en logotyp eller färg.
Genom att välja produkter som återspeglar er varumärkesidentitet skapar du en sammanhängande och konsekvent varumärkesbild. Detta hjälper till att förstärka varumärkesigenkänningen och stärker kopplingen mellan din organisation och dess värderingar hos målgruppen.
Best practice.
Så, vad får man inte glömma att tänka på när det gäller produktmedia?
Kvalitet framför kvantitet. Investera i högkvalitativa produkter som återspeglar ditt företags standard och värderingar. Detta säkerställer också att produkterna kommer tas väl emot av mottagarna och under en längre tid skapa varumärkesnärvaro.
Relevanta och användbara produkter. Trender och preferenser förändras över tid, håll produkterna relevanta för din målgrupp.
Feedback. Uppmuntra till feedback på produkterna och använd feedbacken för att förbättra framtida inköp. Att låta medarbetarna vara en del av processen skapar också en förstärkt känsla av tillhörighet.
Behöver du hjälp att planera dina inköp av produktmedia och profilkläder? Ta kontakt med oss så hjälper vi dig!👋
Comments