top of page

Bostaden: Hållbara hem för ett bättre Umeå

Bostaden, Umeås största fastighetsägare, står i spetsen för att skapa ett attraktivt och hållbart samhälle. Som en viktig aktör i staden, speglar deras värderingar inte bara deras interna arbete, utan också deras externt riktade verksamhet. Med devisen "För ett bättre Umeå" förvaltar de cirka 15,100 lägenheter och korridorsrum och är den största uthyraren av studentbostäder i Umeå.


Hållbarhet som en helhet

För Bostaden innebär hållbarhet en helhet där miljö, ekonomi och sociala aspekter är tätt sammankopplade. Deras mål är att skapa trygghet för både hyresgästerna och samhället i stort. Som ett allmännyttigt bostadsbolag är de väl positionerade för att göra en skillnad i Umeås utveckling.

Tillsammans med oss på Z-Profil har Bostaden nyligen tagit fram en ny inflyttningsgåva till hyresgästerna som kvartersvärdarna delar ut för att välkomna de nyinflyttade.

Produkterna är framtagna för att underlätta för hyresgästerna att göra miljösmarta val i deras vardag. För att möta Bostadens önskemål tog vi fram helt unikt anpassade sorteringskassar som matchar skyltningen i Bostadens alla sorteringsrum och en miljötratt för att underlätta hanteringen av överbliven matolja.

Vi pratade med Anders Hugosson, marknadschef på Bostaden.

Berätta kortfattat om er idé med sorteringkassarna.

Vi tänker att detta är en fortsättning på vår hållbarhetssatsning – att Bostaden fortsätter att jobba för en mer miljömedveten framtid – att vi tillsammans med våra hyresgäster verkligen kan göra skillnad för miljön. Välkomstgåvorna till nya hyresgäster hoppas vi ska kunna inspirera till en hållbar livsstil. Inflyttnings­gåvorna består av sorteringspåsar och en fettratt tillsammans med ett Välkomstkort – finns både på svenska och engelska. Förhoppningen är att dessa praktiska redskap ska vara avsedda för att göra det enklare för hyresgästerna att sortera sitt avfall och minska sin klimatpåverkan. Målsättningen är dessutom att under 2024 uppdatera våra samtliga sorteringsrum med nya skyltar som harmoniserar med sorteringspåsarna – att göra det enklare att sortera och minska ”felsortering”.

Bostaden återvinningskassar i egen design

Hur såg processen ut, från ax till limpa när det gäller framtagandet av kassarna?

Vi hade ett uppdrag utifrån vår affärsplan att ta fram en Välkomstgåva som inte bara skulle komma till gagn för våra nya hyresgäster vid nyproduktion utan samtliga nya hyresgäster som väljer att flytta till oss på Bostaden. Vi fick inspiration från vårt Hållbarhetsprojekt – Hållbara tillsammans – att ta det ett steg längre. Vi tänkte att om vi både skyltade om vår Sorteringsrum och delade ut en produkt med samma informativa budskap borde bli både enklare och mer pedagogiskt att hjälpa våra hyresgäster att sortera rätt. Efter genomförd upphandling som Z-profil vann påbörjades arbetet med att grafiskt formge både sorteringspåsar och tratt. Tyvärr fanns tratten inte i rött utförande som är vår profilfärg men har kunde vi arbeta med att applicera ett fint klistermärke istället.

Hur har responsen från hyresgästerna varit på dessa initiativ?

Vi har delat ut gåvorna i våra projekt, vilket har varit väldigt uppskattat. Målsättningen är att påbörja rutinen vid årsskiftet – men där vi är ödmjukt övertygade att man som hyresgäst kommer att uppskatta inflyttningsgåvan.

Som marknadschef på Bostaden, ett företag i framkant när det gäller hållbarhet. Vilka råd kan du dela med dig av till andra företag som står i färd med att planera sina inköp av produktmedia för 2024?

Att så långt det bara går och i samtliga kedjor tänka på hållbarhet vid produktion, arbetsförhållanden, frakter etc. att även tänka ekonomiskt och långsiktigt och mer arbeta för ”färre och värre” – där vi menar att göra färre men större beställningar som håller längre, varför ändamålet och syftet måste vägas tungt med tanke på vårt ansvar.

Återvinningskasse profilprodukt | Bostaden

 

Vi på Z-Profil är oerhört glada över vårat samarbete med Bostaden.

108 visningar

Senaste inlägg

Visa alla

GRIT

bottom of page